حالا که جهانگردی یک ویروس پرحاشیه همه زندگی با روزمرگی‌هایش را تحت تاثیر ناخوشایند خود قرار داده است باید سعی کنیم مدتی را با تغییر سبک زندگی سپری کنیم.

توصیه های کارشناس

همشهری آنلاین _ سحر جعفریان: یکی از بایدهایی که در سبک زندگی جدید توصیه می شود به حداقل رساندن رفت و آمدهای غیرضروری و ماندن در خانه است آن هم در روزهایی که بهانه خریدهای آخر سال، دید و بازدیدهای نوروزی و مسافرت وسوسه به جانمان می‌اندازد.در این شرایط گوشی‌های هوشمند و فضای مجازی می‌توانند به خدمت درآیند. در واقع روزهای کرونایی یکی از معدود روزهایی هستند که هیچ کس پویش و هشتگ با عناوین نه به فضای مجازی، تعامل اینترنتی نمی‌خواهیم و موبایلم را خاموش می‌کنم و... راه نمی‌اندازد. چرا که حالا این قدرت دنیای مجازی است می‌تواند همه اعضای خانواده را در خانه این محیط امن و بهداشتی کنار هم جمع کند. «شیرین امیری» روانشناس و عضو انجمن روانشناسان تهران برای روزهای قرنطینه خانگی پیشنهادهایی دارد که با انجام هر کدام می‌توانید نوروز متفاوت خود را به خوبی سپری کنید تا به قول شاعر سال خرم ،فال نیکو، مال وافر، حال خوش، اصل ثابت، نسل باقی،تخت عالی و بخت رام حاصل شود.

۱_ لابه‌لای علاقه‌مندی‌هایتان بگردید و ببینید چه رشته هنری، ورزشی، علمی و عملی بوده که مدت‌ها به دلیل کمبود وقت نتوانستید به آن بپردازید و آموزش‌های لازم در مورد آن را دریافت کنید. حتما کلیپ‌های آموزشی بسیاری در ارتباط با آن علاقه‌مندی‌تان در فضا و شبکه‌های مجازی وجود دارد. جستجو کنید تا سرگرم شوید.

۲_ خوش و بش‌های مجازی در گروه‌های خانوادگی و فامیلی‌تان راه بیندازید. تصور کنید رفته‌اید عید دیدنی. اصلا زنگ بزنید و برای هم از خاطره نوروز سال‌های گذشته تعریف کنید. مسابقه تدارک ببینید. مثلا مسابقه بهترین عکس سلفی با سفره هفت سین، از لحظات خوش، از آلبوم‌های قدیمی و مشترک در همان گروه های مجازی برپا کنید.

۳_ خیلی‌ها در سالی که گذشت رژیم‌های غذایی‌شان به دلایل مختلف ناموفق باقی ماند. الان که خانه هستید بهترین فرصت برای شروع دوباره است؛ چرا که دیگر موانعی مانند مهمانی، ضعف جسمانی به خاطر کار و تردد در بیرون از منزل و ایجاد وسوسه‌های غذایی در ارتباطات و رفت و آمدها وجود ندارد. پس بی بهانه و مانع به رژیم غذایی‌تان بپردازید.

۴_ بله، باشگاه‌های ورزشی هم تعطیل هستند ولی کسی جلوی انجام حرکات ورزشی در خانه را نگرفته است. می‌توانید برنامه‌ریزی کنید که در ساعت‌های مشخصی از روز به انجام ورزش با موسیقی های دلخواه‌تان بپردازید.

۵_ شنیدن پادکست‌های انگیزشی در شرایطی که استرس بخش بزرگی از ذهن و جان را فراگرفته، می‌تواند کارساز باشد. پادکست با موضوع‌های دوست داشتنی‌تان هم جذاب هم وقت گذران هستند.

۶_ سری به سایت های مختلف از سراهای محله، فرهنگسراها و مراکز هنری و آموزشی بزنید. کلی مسابقه و جشنواره مجازی برگزار می‌شود که نیاز به مراجعه ندارند. هم فال است و هم تماشا. شاید بخت هم یاری کرد و جایزه‌ای نصیب‌تان شد.

۷_ مجازی سفر کنید. این تبلیغات جدید سایت های گردشگری است؛ از بوم‌گردی گرفته تا انواع اکوتوریسم و شهرنوردی. این طوری هم هزینه‌یتان به حداقل می‌رسد و هم فرصت آشنایی با شهرها، طبیعت و فرهنگ های جدید را از دست نمی‌دهید.

۸_ سالهاست بازی های خانوادگی و بومی جای خود را بین اعضای خانواده و در دورهمی ها باز کرده اند. ساعتهایی از روز را با اعضای خانواده و دوستان (همه آنهایی که خیالمان راحت است بهداشت فردی را رعایت کرده اند) سرگرم پانتومیم، نقاش نابینا، صندلی موزیکال، نخند، مافیا، اسم و فامیل، دروغ یا حقیقت حتی طنابکشی و منجمد شو باشید. اگر هم به بازی های رومیزی علاقه مند هستید که حتما تعدادی از آنها را در خانه دارید.

۹_ کتاب این یار مهربان فراموش شده را دریابید. همین امروز یک لیست از کتابهایی که همیشه دوست داشتید بخوانید و نخواندید تهیه کنید. شعر، رمان و هر آنچه جذبتان میکند و با خواندن اولین سطرهایش به افزایش سرانه مطالعه کمک می کنید در این لیست بگنجانید.

۱۰_ تماشای سریال ها و فیلم های برتر سال و تاریخ سینما را هم به لیست فعالیت های روزانه تان اضافه کنید.

۱۱_باغچه خانگی بسازید. اگر حیاط دارید به درخت و گلهایتان رسیدگی کنید و از آنها انرژی مثبت بگیرید. اگر در آپارتمان ساکن هستید باز هم دست به دامن همان فضای مجازی شوید و در مورد تهیه باکس های آپارتمانی میوه و صیفی جات اطلاعات جمع کنید تا خیلی زود از محصول باغچه تان در سفره خود استفاده کنید.

۱۲_ به طور حتم هر یک از ما یکسری کارهای فراموش شده و رها کرده داریم که میتوانیم در این دوره از تعطیلات و حضور اجباری در خانه انجام شان دهیم. سرانجام بخشیدن به این کارهای نیمه تمام می تواند مثل تبدیل یک تهدید به فرصت باشد مثل خلق یک ایده برای کسب و کار در سال پیش رو. حتی اگر هیچ کدام از اینها را به همراه نداشته باشد مطمئن باشید سطح اعتماد به نفس تان را افزایش خواهد داد.

۱۳_ ساخت دابسمش هم طرفدارهای زیادی دارد. می توانید دابسمش، کلیپ طنز، شوی استعدادهای خانوادگی، مسابقه های زورآزمایی و سنجش مهارت هم امتحان کنید. ویژگی این گونه دورهمی ها علاوه بر سرگرمی و گذران اوقات فراغت، شناخت بهتر دیگران است.

۱۴_ به کسب و کارتان فکر کنید. شاید زمان آن فرا رسیده باشد که تغییرات اساسی در شیوه اجرا کسب و کار انحصاری خود از بازاریابی گرفته تا کیفیت ارائه خدمات اعمال کنید. یادمان باشد روزمرگی ها گاهی فرصت تفکر و مشورت را می گیرند. طوری که خلاقیت و ایده پردازی جایگاه خود را از دست می دهد. پس اجازه ندهید بنگاه سودآور بودن فقط یک رویا باقی بماند.

۱۵_ در نهایت اگر رفت و آمدهای ضروری هم پیش آمد حتما به رعایت نکات بهداشتی، استفاده از دستکش یکبار مصرف، ماسک و شست و شوی مدام دست ها توجه ویژه داشته باشید تا این تعطیلات متفاوت نوروزی را به خوبی سپری کنید.

کد خبر 490473

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha